Frågor och svar
Frågekategorier
Register
Kunskapsåret - Test
Kunskapsåret - Utbildningar
Kunskapsåret - Viktning
Rapportering - Målmarknad
Rapportering - Regelefterlevnadskontroll
Branchreglering - Ansökan om licens och lämplighetsprövning
Branchreglering - Ansökan till rådgivarregistret (företag)
Branchreglering - Registerutdrag
Branchreglering - Utredningsärenden
Register
- Person- och kontouppgifter
- Certifikat och licenser
Följande uppgifter sparas:
- Avidentifierade testresultat
- Relationer till företag (sparas i 36 månader)
Kontot kommer att avslutas inom 14 arbetsdagar.
Att avsluta ditt användarkonto innebär att samtliga ingångna avtal med InsureSec sägs upp. Om du istället säger upp ingångna avtal med InsureSec sparas din användardata i de fall du tror att du kommer vilja ansöka om licens/certifikat framöver.
Kunskapsåret - Test
För att säkerställa testernas integritet och att alla som genomför test gör detta på lika villkor är det inte möjligt för InsureSec att tillhandahålla information om testernas faktiska innehåll så som testfrågor samt svar på testfrågor. Det är därför inte möjligt att efter genomfört test få information om annat än själva testresultatet.
För det fall en försäkringsdistributör som genomfört test har synpunkter på testets faktiska innehåll kan försäkringsdistributören sända ett e-postmeddelande till kunskap@insuresec.se med en beskrivning av synpunkterna så tar InsureSec med sig dessa synpunkter i InsureSec:s framtida arbete med testfrågorna.
Vid skrivning av uppföljande kunskapstest med underkänt resultat inträder en karenstid på ett dygn. Det finns ingen begränsning för hur många gånger ett uppföljande kunskapstest kan skrivas under ett kunskapsår. Observera att varje skrivningstillfälle debiteras enligt gällande prislista.
Kunskapsåret - Utbildningar
https://www.insuresec.se/externa-utbildningsleverantorer
https://www.insuresec.se/externa-utbildningsleverantorer
Kunskapsåret - Viktning
”Vilket av följande alternativ om [ämne] stämmer bäst?”
Frågan följs sedan av fyra olika svarsalternativ. När frågan besvaras ska det svarsalternativ som är mest rätt anges.
I det uppföljande kunskapstestet ställs ett antal påståenden som du ska ta ställning till huruvida de är sanna eller falska.
Den viktigaste förberedelsen en försäkringsdistributör kan göra inför ett test är att läsa kunskapskraven för det test som ska genomföras. Kunskapskraven anger i detalj vilka kunskaper en försäkringsdistributör bör besitta för att inneha licens hos InsureSec.
Det kan förbättra resultatet om individen genomför en förberedande utbildning hos någon av de utbildningsinstitut som tillhandahåller sådana. Det kan hjälpa att i samråd med utbildningsinstitutet undersöka vilka delar av utbildningen som genomförts eller ej, samt vilka resultat eventuella diagnostiska test visat.
Om test genomförts hos InsureSec med underkänt resultat sedan tidigare kan det detaljerade testresultatet ge indikationer på vilka områden som individen behöver förbättra. I övrigt rekommenderar InsureSec att man, i den mån man har möjlighet, tar god tid på sig inför test, fokuserar på att läsa frågorna noggrant, samt har i åtanke att flervalsfrågor ska besvaras med intentionen att korrekt svarsalternativ är det alternativ som stämmer bäst.
Rapportering - Målmarknad
Det kan finnas skillnader mellan hur olika försäkringsbolag tolkat lagens krav på att fastställa målmarknad (se 4 kap. 7 § LFD). Vissa företag kan ha tolkat lagen så att målmarknad bara anges för nya eller väsentligen ändrade produkter. Därför har inte alla försäkringsbolag ännu angivit målmarknad för alla sina produkter. Du kan i enkäten ange om försäkringsbolaget fastställt målmarknad eller inte. Om målmarknad inte är fastställd får du inga följdfrågor. Mer information finner du i stycket Intern process för produktgodkännande. 4 kap. 7 § LFD samt om produkttillsyn och krav på styrning. Artikel 25 Försäkringsdistributionsdirektivet.
Om företaget inte alls förmedlar försäkringar bör ni överväga att avstå ert tillstånd (se 9 kap. 7 § LFD) och anmäla detta till Finansinspektionen.
Rapportering - Regelefterlevnadskontroll
InsureSec's målsättning med kontrollen är att de ska vara riskbaserad och på så sätt fokusera främst på för försäkringsförmedlare väsentliga och aktuella riskområden.
Dataintaget utgör även ett underlag för InsureSec's individuella riskbaserade uppföljningar av de anslutna företagen.
Att inte besvara inom utsatt tid kan bryta mot det avtal Företaget ingått med InsureSec. Att bryta mot Regelverket kan i sin tur leda till att företaget inaktiveras eller anmäls till Disciplinnämnden. I det senare fallet kan Disciplinnämnden besluta om disciplinär åtgärd om företaget inte besvarar InsureSec's frågor.
Branchreglering - Ansökan om licens och lämplighetsprövning
Det är beroende av vad personen i fråga hade för arbetsuppgifter på sin tidigare arbetsplats. Arbetade personen i en tillståndspliktig verksamhet med förmedling av försäkring och rådgivning till kunder avseende försäkringslösningar så kan personen tillgodogöra sig den erfarenheten vid ansökan om licens hos InsureSec.
Du som arbetsgivare behöver undersöka om den nyanställda behöver erhålla kvalificerad handledning en viss tid på företaget innan kravet om erfarenhet och kompetens kan anses vara uppfyllt. Det som avgör om personen uppfyller kravet är också komplexiteten av de produkter som personen ska jobba med i sin nya anställning.
Branchreglering - Ansökan till rådgivarregistret (företag)
Branchreglering - Registerutdrag
- Aktuella roller
- Datum för accepterat förmedlaravtal
- Lämplighetsbedömning
- Bedömd kunskap, kompetens och erfarenhet
- Licensstatus och inriktning
- Årtal för godkänt grundläggande kunskapstest och senast uppföljande kunskapstest
- Förekommer i pågående ärenden hos InsureSec
- Förekommer i pågående eller avslutade ärenden hos Disciplinnämnden
- Datum för ingånget företagsavtal med InsureSec
- Ansluten till InsureSecs Rådgivarregister
- Förekommer i pågående ärenden hos InsureSec
- Förekommer i pågående eller avslutade ärenden hos Disciplinnämnden