Meny
  • Hem
  • Kunskapstester
    • Kunskapstester
    • Behörighetstester
    • Kunskapskrav
    • Förberedande utbildning
    • Villkor & regler
    • Praktiskt genomförande
  • Anslutning
    • Försäkringsförmedlare
    • Förmedlarföretag
    • Försäkringsbolag & bank etc.
    • Avtal & regelverk
    • Avgifter & fakturering
  • Branschreglering
    • InsureSecs branschreglering
    • Målmarknadsrapportering
    • Så går en utredning till
    • Anmäl regelöverträdelse
    • Disciplinnämnden
    • Beslut & uttalanden
  • Om InsureSec
    • Om InsureSec
    • Andra aktörer
    • Nyheter & press
    • Publikationer
    • Summary in English
  • Ansökan
    • Ansökan om licens för försäkringsförmedlare
    • Skapa personligt användarkonto för dig som saknar förmedlartillstånd
    • Skapa en företagsanvändare för förmedlarföretag eller -organisationer
  • Logga in / Mina sidor
  • Förmedlarregistret →
  • Ansök här
  • Mina sidor
  • Förmedlarregistret →
InsureSec
Kunskapstester
Anslutning
Branschreglering
Om InsureSec

  • Om InsureSec
  • Andra aktörer
  • Nyheter & press
  • Publikationer
  • Summary in English

InsureSec presenterar REKO analys 2019

Publicerad: 2019-11-29

Fredagen den 29 november 2019 släpps InsureSecs rapport REKO analys 2018.

InsureSecs regelefterlevnadskontroll 2018 omfattade ca 400 företag som vid tidpunkten för undersökningen omfattades av InsureSecs avtal och regelverk. I denna rapport analyseras svar och dokumentation från rådgivningstillfällen från 325 företag. Rapporten redovisar också verksamhetsinformation och information om företagens anställda förmedlare. Rapporten innehåller dessutom analyserat testresultat från genomförda kunskapstest för kunskapsuppdatering med inriktning mot livförsäkring och mot sakskadeförsäkring under 2018 och 2019.

  • Visa publikationer

Sammanfattning

REKO, InsureSecs regelefterlevnadskontroll, omfattar alla företag som innehar Finansinspektionens tillstånd att bedriva förmedling och som valt att ingå avtal med InsureSec och därmed förbundit sig att följa InsureSecs regelverk. REKO 2018 avser företagens verksamhet under 2017.  Målet med undersökningen var att få en bild av företagens regelefterlevnad och att få närmare förståelse för till vilken grad företagen tillämpat InsureSecs avtal och regelverk.
Undersökningens syfte var bl.a. att öka företagens medvetenhet om de regler och krav som ställs på verksamheten och därmed ge dem ökade möjligheter att rätta till eventuella problemområden. InsureSec har även inkluderat utvald teststatistik i årets rapport med syfte att förtydliga och belysa styrkor och förbättringsbehov i förhållande till InsureSecs kunskapskrav för att göra det lätt att göra rätt. 
I denna rapport, REKO Analys 2018, redovisas svar från 325 företag inom liv- och sakskadeförmedling.

Företagens verksamhet

InsureSec har i REKO 2018 undersökt företagens verksamhet. Däribland områden som vilken huvudsaklig verksamhet företagen bedriver, hur många anställda förmedlare företagen har, vilken organisationstillhörighet som företagen har samt vilken omsättning företagen har. 

Huvudsaklig verksamhet (2017)

Majoriteten av förmedlarföretagen uppgav att de hade livförmedling som sin huvudsakliga verksamhet och en mindre andel företag hade sakskadeförmedling som huvudsakliga verksamhet eller både liv- och sakskadeförmedling som huvudsaklig verksamhet. Resterande företag har uppgivit att förmedling ej bedrivits av olika anledningar. Ett fåtal företag uppgav t.ex. att företaget är nystartat och att försäkringsförmedling ännu inte bedrivits och några andra företag uppgav att man endast bedrivit investeringsrådgivning under 2017. Den vanligaste bolagsformen för företagen var aktiebolag.

Företagens anställda

92 % av InsureSecs registrerade förmedlare tillhörde något av de företag som ingick i REKO 2018. Under våren 2019 hade majoriteten av företagen 1–4 anställda förmedlare. 

Organisationstillhörighet

En jämförelse av företagens organisationstillhörighet under 2018 med 2019 visar att andelen företag som tillhör någon förmedlarorganisation har ökat samtidigt som andel företag som inte tillhör en organisation minskat. Den individuella förändringen från 2018 till 2019 för företag som inte ingår i en organisation visar att denna grupp minskat med mer än en tredjedel.

Företagens omsättning (2017)

Totalt hade de svarande företagen en omsättning om 9,87 mdkr. Av detta uppskattas 4,24 mdkr härröra från försäkringsförmedling vilket ger en genomsnittlig omsättning om 1,9 mnkr per förmedlare 2017.

Företagens regelefterlevnad

InsureSec har i REKO 2018 undersökt företagens regelefterlevnad baserat på några specifika frågor. Däribland områden som vilken ansvarsförsäkring som företagens anställda förmedlare omfattas av, vem företagen utsett som regelefterlevnadsansvarig, huruvida företagen har tillämpat Disciplinnämndens beslut i sin verksamhet samt huruvida företagen har tillämpat dataskyddsförordningen i sin verksamhet.

Ansvarsförsäkring (2017) 

De flesta företag uppgav att de hade sin ansvarsförsäkring hos AIG eller QBE. Om företaget tillhörde en förmedlarorganisation omfattades de flesta företagen av organisationens upphandlade ansvarsförsäkring. Om företaget inte tillhörde en förmedlarorganisation hade de flesta företagen sin ansvarsförsäkring hos QBE, via SFM. 
InsureSec vill understryka att varje juridisk enhet ska omfattas av en egen ansvarsförsäkring. 

Företagens arbete med regelefterlevnad

Nära två tredjedelar angav att en regelefterlevnadsansvarig var anställd direkt i företaget. Majoriteten av dessa ansvariga var också anställda som förmedlare i företaget. Resterande tredjedel uppgav istället att en konsult har anlitats. 
Mer än hälften av företagen har upprättat en compliancerapport trots att detta inte är ett krav. Bland företag som tillhörde en förmedlarorganisation hade en större andel upprättat en rapport.
Omfattningen av regelefterlevnad, kontrollfunktion och rapportering kan anpassas till företagets storlek och är en viktig del av konsumentskyddet.
I InsureSecs regelverk återfinns krav på att företaget ska ha en person utsedd för kontroll av regelefterlevnad. Enligt InsureSecs regelverk har företag också skyldighet att informera om eventuella överträdelser av regelverket, lag eller föreskrift.

Företagens tillämpning av Disciplinnämndens uttalanden och beslut

Företagen har uppgivit till vilken grad de tillämpat fyra olika beslut från Disciplinnämnden samt beskrivit hur de tillämpat besluten. InsureSec har gjort en kvalitativ bedömning av hur väl företagens beskrivning överensstämmer med vald grad av tillämpning. Besluten berör bl.a. dokumentation, utlagd verksamhet och information till kund. 
Majoriteten av företagen ansåg att de helt tillämpat besluten i sin verksamhet. InsureSec har inte alltid kunnat verifiera detta då den lämnade beskrivningen i vissa fall inte varit uttömmande. 
InsureSec vill påminna om vikten av att läsa och följa Disciplinnämndens beslut och uttalanden. Företagen är även skyldiga att vidta nödvändiga åtgärder för att tillse att verksamheten bedrivs i enlighet med lag, föreskrift samt Disciplinnämndens beslut och uttalanden.

Företagens tillämpning av GDPR

Företagen har uppgivit till vilken grad de tillämpat dataskyddsförordningen samt beskrivit hur de tillämpat förordningen. InsureSec har gjort en kvalitativ bedömning av hur väl företagens beskrivning överensstämmer med vald grad av tillämpning.
Majoriteten av företagen ansåg att de helt tillämpat förordningen. Baserat på företagens lämnade uppgifter har InsureSec kunnat verifiera att lite mer än hälften av de som uppgivit helt tillämpat också lämnat en tydlig beskrivning av hur tillämpningen skett.
Det är viktigt att företaget dokumenterar vilka ställningstaganden de gjort utifrån dataskyddsförordningen, samt att företaget informerar och utbildar alla medarbetare gällande vilka regler som gäller för kunddata och andra personuppgifter.

Förmedlaren

InsureSec har i REKO 2018 undersökt förmedlarnas ålders- och könsfördelning samt analyserat testresultat från genomförda kunskapstest för kunskapsuppdatering liv och sak under 2018 och 2019.

Den anställda förmedlaren

Ca 15 % av förmedlarna var, vid datainhämtningens tidpunkt, kvinnor. Könsfördelningen var lika mellan sakskade- och livförmedlare. Medelåldern hos samtliga förmedlare var 48 år och medelåldern för kvinnor var 47 år.

Testresultat kunskapskuppdatering 2018

Kunskapsuppdatering liv 2018  har avlagts totalt 1 298 gånger och kunskapsuppdatering sak 2018 har avlagts 190 gånger. Resultaten för de olika kunskapsuppdateringarna skiljer sig inte nämnvärt trots att kunskapsuppdatering liv var något mer omfattande än sak. 
Testdeltagarna uppvisade relativt jämna resultat mellan de olika ämnesområdena, med högst rättsvarsstatistik (84 %) för ämnesområde 1. Nytillkomna eller uppdaterade kunskapskrav vilket i stort berörde LFD.
Frekvensstatistik av förmedlarnas totala testresultat visade att majoriteten klarade testet en bit över gränsen för godkänt (70 %) men att det är mindre vanligt att uppnå ett totalt resultat över 94 %. 

Observationer från kunskapsuppdatering 2019

InsureSec har valt att analysera testresultat för kunskapsuppdatering från pågående testår. Eftersom hela 2019 inte hade fortlöpt vid framtagningen av REKO Analys 2018 har ingen fullständig rättsvarsstatistik tagits fram, men InsureSec har ändå lyft fram observationer som kunnat göras av svarsstatistik som på något sätt utmärkt sig.
InsureSec kunde se att förmedlarna var starka på flera områden men också att det fanns förbättringsmöjligheter inom andra delar. 
Statistiken visar att frågor rörande tillsynsmyndigheters roll och mandat (t.ex. Finansinspektionen och Konsumentverket) har låg andel korrekta svar inom kunskapsuppdatering liv och sak.
Rättsvarsstatistiken för kunskapsuppdatering liv är hög avseende bl.a. frågor om risker med högriskplaceringar och hur marknadsföring i samband med rådgivning ska hanteras. Rättsvarsstatistiken för kunskapsuppdatering sak är hög bl.a. gällande frågor om kundskydd och klientmedelskonto i samband med gruppförsäkringar och fullmakters omfattning och begränsningar.

Rådgivningsdokumentation

InsureSec har i REKO 2018 undersökt företagens rådgivnings-dokumentation i form av en bedömning från företagens sida, samt en kvalitativ analys av stickprov som InsureSec samlat in.

Företagens självskattning och InsureSecs uppföljning

Varje företag har uppdragits att granska och göra en självskattning av rådgivningsdokumentation utifrån förbestämda kriterium. Kriterierna har utgjorts av: 1) Kundens bakgrund, önskemål och behov, 2) Förmedlarens motivering av vald produkt, 3) Ersättningen för förmedlingen. 
Varje företag har granskat tio egna rådgivningsdokumentationer. Många företag uppgav att respektive kriterium var helt uppfyllt i samtliga tio dokumentationer. Ett fåtal företag har istället uppgett att ingen eller endast en av de tio dokumentationerna uppfyllde respektive kriterium.
InsureSecs genomförde en slumpmässig stickprovsuppföljning av 10 % av företagen för att kontrollera samma rådgivningsdokumentationer som ingick i företagens självskattning. InsureSec har sedan granskat dokumentationen enligt samma granskningskriterier som företaget fått i uppdrag att kontrollera. Skattningarna har sedan jämförts med varandra.  
I REKO 2017 gjorde InsureSec en granskning av samtliga svarande företags rådgivningsdokumentation. Samma kriterier granskades. En jämförelse av skattningsresultaten från REKO 2017 med skattningsresultaten i InsureSecs stickprovsuppföljning i årets REKO är likartade procentuellt. Resultatet påvisar att stickprovet kan antas vara representativt för branschen och att ingen större förändring av rådgivningsdokumentationernas kvalité med avseende på granskade kriterium skett från REKO 2017 till REKO 2018.

 

Denna text handlar om: REKO branschreglering
Klicka på ett ämnesord för att visa fler artiklar som handlar om ämnet.

Stäng

Hem

Kunskapstester

Anslutning

Branschreglering

Om Insuresec

Mina sidor

Om personuppgifter & cookies

E-post:

info@insuresec.se

Telefon:

08 - 410 415 75


Fler kontaktuppgifter

Förmedlarregistret

Förmedlarregistret möjliggör för dig att kontrollera om den försäkringsförmedlare du anlitar är registrerad och licensierad.

Till Förmedlarregistret