Meny
  • Hem
  • Kunskapstester
    • Kunskapstester
    • Kunskapskrav
    • Förberedande utbildning
    • Villkor & regler
    • Praktiskt genomförande
    • Licens & certifikat
    • Behörighetstester
    • Kommittén för kunskapsstandard
  • Anslutning
    • Individuell anslutning
    • Förmedlarföretag
    • Försäkringsbolag & bank etc.
    • Avtal & regelverk
    • Avgifter & fakturering
  • Branschreglering
    • InsureSecs branschreglering
    • Så går en utredning till
    • Anmäl regelöverträdelse
    • Disciplinnämnden
    • Beslut & uttalanden
  • Rapportering
    • Allmänt om rapportering
    • Regelefterlevnadskontroll
    • Målmarknadskontroll
    • Åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (AML)
    • Anslutna försäkringsbolag
  • Om InsureSec
    • Om InsureSec
    • Andra aktörer
    • Nyheter & press
    • Publikationer
    • Summary in English
  • Ansökan
  • Logga in / Mina sidor
  • Rådgivarregistret →
  • Ansök här
  • Mina sidor
  • Rådgivarregistret →
InsureSec
Kunskapstester
Anslutning
Branschreglering
Rapportering
Om InsureSec

  • Om InsureSec
  • Andra aktörer
  • Nyheter & press
  • Publikationer
  • Summary in English

Rapporteringsperiod 2021

Fastnålad

Nu startar rapporteringsperioden 2021

Information om rapporteringar 2021

 
Under perioden 13 januari – 12 mars 2021 ska alla företag som omfattas av InsureSecs avtal lämna svar på Regelefterlevnadskontrollen och Målmarknadskontrollen. Nytt för 2021 är att frågorna som härrör från den tidigare separata AML-kontrollen nu ligger i en egen sektion i Regelefterlevnadskontrollen för förmedlarföretag med tillstånd för livförsäkringsförmedling.
Rapporterna lämnas via företagets Mina sidor. Lämplig att rapportera är vd eller funktion för regelefterlevnad, eller annan person på uppdrag av de förra. Att lämna rapporterna är obligatoriskt och följer av företagets skyldigheter enligt InsureSecs regelverk.
Inga av InsureSecs målmarknadskontroller ska skickas till Finansinspektionen, om de inte uttryckligen ber om detta.
 
Nedan beskrivs närmare vilka rapporter som ska lämnas, rapporteringsperioder och grund för rapporteringarna.
 
 

Rapporter som ska lämnas

Under den gemensamma rapporteringsperioden samlar InsureSec in tre typer av rapporter. Föregående år har rapporteringarna gjorts vid olika tillfällen. Nedan listas vilka rapporter som ska lämnas och för vilka perioder. 
 
Typ av rapportering: Regelefterlevnadskontroll
Avseende perioden: Verksamhetsåret 2020
Vem måste rapportera: Alla förmedlarföretag som har avtal med InsureSec
 
Typ av rapportering: Målmarknadskontroll
Avseende perioden: Distribution som skett under 2020
Vem måste rapportera: Alla förmedlarföretag som har avtal med InsureSec
 
Typ av rapportering: Åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (Ingår i Regelefterlevnadskontrollen)
Avseende perioden: Verksamhetsåret 2020
Vem måste rapportera: Livförmedlarföretag som har avtal med InsureSec

 

Regelefterlevnadskontroll

 
Regelefterlevnadskontrollen är ett viktigt verktyg i InsureSecs branschreglering. Genom att använda dataintag som grund för en ökad förståelse för varje förmedlarföretags, och dess anställda förmedlares, verksamhet får InsureSec en större insikt i det individuella företagets verksamhet och regelefterlevnadsbehov. Med hjälp av underlaget kan InsureSec identifiera förbättringsområden och mer än enskilt förekommande problemområden som med hjälp av REKO Analys, InsureSecs kunskapskrav för kunskapstester och dialog med företagen kan förtydligas, för att det för företagen ska vara lätt att göra rätt. Cirka 15 procent av företagen kommer att ingå i det urval som kommer få sin rådgivningsdokumentation granskad av InsureSec, men de allra flesta företagen behöver skicka in efterfrågad dokumentation i samband med kontrollen. Tänk på att anonymisera kunden, eller informera kunden om att dennes uppgifter kan komma att delas med InsureSec.
 

Målmarknadskontroller

 
Baserat på reglerna i IDD och LFD om försäkringsprodukters lämpliga och avsedda målgrupper (målmarknad) ska alla företag med avtal rapportera till InsureSec om huruvida företaget distribuerar produkter inom eller utanför den utsedda målgruppen.
På varje företags inloggningssida listas de försäkringsbolag som förmedlarföretaget har en bekräftad relation till i InsureSecs register. Företaget kan lägga till fler bolag i listan om den inte är komplett.
De försäkringsbolag som meddelat InsureSec som innehar tjänsten för mottagande av rapporter och som har en bekräftad relation till ett förmedlarföretag kommer att få ta del av dessa företags målmarknadskontroller. Övriga bolag måste förmedlarföretaget meddela separat. Inga av InsureSecs målmarknadskontroller ska skickas till Finansinspektionen, om de inte uttryckligen ber om detta.
 

Åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism

Från och med 2020 måste livförsäkringsförmedlare som har avtal med InsureSec rapportera vilka åtgärder som vidtagits kopplat till penningtvättslagen. Kontrollen avser föregående verksamhetsår och ska lämnas årligen. Nytt för i år är att frågorna som ingår i AML-kontrollen har inkluderats i Regelefterlevnadskontrollen för förmedlarföretag med tillstånd för livförsäkring. På så sätt minskar antal rapporter som behöver besvaras och informationen som lämnas blir också en naturlig del i REKO.
Rapporten är en självutvärdering som utgår från de krav som anges i lag och föreskrift. Följande ämnen berörs: 
• Allmän riskbedömning
• Styrning och intern kontroll
• Utbildning
Om de produkt-/försäkringsbolag som förmedlaren distribuerar för innehar InsureSecs tjänst för mottagande av rapporter kommer de att kunna ta del av företagens lämnade svar. I annat fall kan företaget på eget bevåg vidarebefordra sina svar till andra bolag, om så överenskommits.
Mer information om grunden för denna rapportering finner du i penningtvättslagens kapitel om riskbedömning och rutiner (2 kap.), kundkännedom (3 kap.) samt intern kontroll och anmälningar om misstänkta överträdelser (6 kap.) och även i överensstämmande kapitel i Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2017:11).
Vad gör InsureSec med informationen?
Rapporteringarna är ett viktigt verktyg i InsureSecs branschreglering. Genom att använda dataintag som grund för en ökad förståelse för varje förmedlarföretags, och dess anställda förmedlares, verksamhet får InsureSec en större insikt i det individuella företagets verksamhet och regelefterlevnadsbehov. 
När svar har lämnats kommer de att analyseras, sammanställas och presenteras på gruppnivå i rapporten kallad REKO Analys. Rapporten publiceras på InsureSecs webbplats. Utöver REKO Analys används företagens svar för att prioritera arbetet för InsureSecs uppsökande tillsyn eller som informationsunderlag för vad som ska ingå i kommande kunskapskrav och kunskapstester.
 
Du kan ta del av REKO Analys här.
 

Frågor och synpunkter

 
Frågor om rapporteringarnas innehåll skickas till rapportering@insuresec.se
 
Frågor om att besvara enkäten kan ställas till InsureSecs kansli, info@insuresec.se eller telefon 08-410 415 75.
 
Du kan även läsa mer om InsureSecs rapporteringar och vanliga frågor och svar här.
 
 
Vänligen,
 
InsureSecs kansli
 
 
 
InsureSec AB är ett branschregleringsorgan för försäkringsförmedlare. Sedan 2012 har vi verkat för ökad transparens, effektivitet och konsumentnytta inom branschen men också för att säkerställa en sund konkurrens och ett stort utbud av rådgivningstjänster.
 

 

Denna text handlar om: REKO, REKO Analys, Rapportering, Målmarknad, AML, Branschreglering, Regelefterlevnadskontrollen
Klicka på ett ämnesord för att visa fler artiklar som handlar om ämnet.

Stäng

Hem

Om Insuresec

Om personuppgifter & cookies

Mina sidor

E-post:

info@insuresec.se

Telefon:

08 - 410 415 75


Fler kontaktuppgifter

Rådgivarregistret

Rådgivarregistret möjliggör för dig att kontrollera om den försäkringsdistributör du anlitar är licensierad eller certifierad.

Till Rådgivarregistret