StängStäng

Vi tryggar rådgivningen

2022:01 Beslut
2022-06-07

Försäkringsförmedlares uppgifter till kund om vem som är kundens avtalspart, om ansvarsförsäkring och om till vem klagomål kan riktas, ska vara rättvisande och får inte vara vilseledande

Ett försäkringsförmedlarföretag (Företaget) anlitade en försäkringsförmedlare (Förmedlaren) för rådgivning till Företagets kunder. Vid några rådgivningstillfällen uppgavs att Företaget ansvarade för Förmedlarens rådgivning. Vid ett annat rådgivningstillfälle angavs inte vem som ansvarade för rådgivningen. I samtliga fall angavs dock Förmedlarens namn, följt av Företagets firma, i rådgivningsdokumentationerna. Uppgifterna gav intryck av att Företaget ansvarade för Förmedlarens rådgivning i dennes egenskap av anställd vid Företaget. Förmedlaren var dock inte anställd vid Företaget och uppgifterna om vem som ansvarade för rådgivningen var därför missvisande. Vidare innehöll rådgivningsdokumentationerna inte lagstadgade uppgifter om gällande ansvarsförsäkring eller om hur klagomål kunde framställas. De missvisande och bristfälliga uppgifterna i rådgivningsdokumentationerna medförde risk för bevissvårigheter och rättsförlust för kund som behövde framställa krav på skadestånd eller försäkringsersättning till följd av Förmedlarens rådgivning.

Företaget och Förmedlaren tilldelades efter en samlad bedömning en varning. Vid denna bedömning beaktades bland annat att lång tid förflutit sedan rådgivningstillfällena och att Företaget och Förmedlaren inte hade förekommit i några andra ärenden vid Disciplinnämnden.
Påföljd: Varning
Filtyp
Beslut 2022-01 DN 2022-01.pdf